2017-11-01 16:13Press release

Coala Life tar in expansionskapital och förstärker styrelsen

Coala Life har idag rest ytterligare drygt 20 MSEK i kapital för att accelerera kommersialiseringen. Bland investerarna ingår bland annat riskkapitalbolaget 20 North Street AB, Laurent Leksell och Anders Nyrén. Vidare har styrelsen förstärkts med Ebba Fåhraeus som ny ledamot

-Nu stärker vi vår position, vårt team och våra unika lösningar ännu ett steg. Vi har precis annonserat samarbetet med det världsledande läkemedelsbolaget Bayer, vi avlastar vården med vår mångfaldigt prisbelönta konsumentlösning och allt fler kliniker implementerar nu vår digitala lösning för ökad effektivitet och smarta hjärtutredningar, kommenterar Philip Siberg, VD och co-founder av Coala Life.

Ebba Fåhraeus tillträder som ny ledamot och har lång erfarenhet av att driva och utveckla nya, innovativa bolag inom Life Science. Ebba är idag bland annat VD för SmiLe Incubator i Lund samt ledamot i bl a medicinska fakulteten vid Lunds Universitet, Arc Aroma Pure AB, Skandias Fullmäktige samt Connect Skåne.

Bakom Coala Life står bland annat Anders Nyrén, styrelseproffs, Laurent Leksell, styrelseordförande och grundare av Elekta, samt Sören Olofsson, tidigare landstings- och sjukhusdirektör samt särskild utredare på Regeringskansliet inom e-hälsa. I styrelsen för Coala Life sitter även Peter Risberg, tidigare VD på bl.a. Previa, Ulf Tossman tidigare bl.a. EVP, Global R&D på Fresenius Kabi, samt Anders Qvarnström, tidigare VD för St. Jude i Sverige.

För mer info kontakta:

Philip Siberg, CEO, +46 70 7906734, philip.siberg@coalalife.com

Titti Lundgren, Chief Marketing Officer, +46 708 3533 28, titti.lundgren@coalalife.com

Ulf Tossman, Styrelsens ordförande, +46 705 6308 58, ulf.tossman@coalalife.com

Om Coala Life AB:

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inom digital hälsa inriktat på hjärtdiagnostik och mobil e-hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av digitala medicintekniska lösningar för hjärtat. Produkterna säljs dels direkt mot konsument genom bland annat Lloyds Apotek, och dels direkt mot vården för att möjliggöra smartare, digitala hjärtutredningar. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta.

För mer info, se www.coalalife.com

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inriktat på hjärtdiagnostik och mobil hälsa. Företaget har utvecklat Coala Heart Monitor och Coala Pro, en patenterad teknologi och en digital lösning för distansövervakning och självscreening av hjärtljud och EKG. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta.