2018-06-29 15:55Press release

Coala Life tar in ytterligare expansionskapital

Coala Life har idag rest ytterligare drygt 16 MSEK i kapital för att accelerera kommersialiseringen. Bland investerarna ingår bland annat riskkapitalbolaget 20 North Street, Larry Leksell, internationella affärsänglar och ledande befattningshavare i bolaget.

- Nu har vi rest totalt över 110 MSEK i kapital för att möjliggöra individ- och patientcentrerad hjärtanalys, för att avlasta och möjliggöra en eliminering av köer i hjärtvården och generera data som kan användas för att förutspå hjärtsjukdomar med AI och bidra till att vinna kampen mot världens främsta folksjukdom. Inget annat svenskt bolag har investerat motsvarande belopp i att utveckla lösningar för hjärtat och digitalisering av hjärtvården, kommenterar Philip Siberg, VD och co-founder av Coala Life.

Det resta kapitalet syftar till att accelerera kommersialiseringen inom konsumentmarknaden och driva digitaliseringen av hjärtvården. Per idag har över 100 000 EKG-analyser genomförts med Coala Lifes produkter och tjänster med cirka 100 vårdgivare anslutna och 250 uppkopplade läkare. Många tidigare okända fall av hjärtsjukdomar har hittats och kunnat behandlas, och produkterna har påvisat en avlastning av vården med mildrad oro som följd.

Bakom Coala Life står en rad ledande entreprenörer, ledare och investerare inom Life Science branschen såsom Larry Leksell, Sören Olofsson, tidigare landstings- och sjukhusdirektör, och Liselott Kilaas, fd VD och koncernchef för Aleris.

För mer info kontakta:

Philip Siberg, CEO, +46 70 7906734, philip.siberg@coalalife.com

Titti Lundgren, Chief Marketing Officer, +46 708 3533 28, titti.lundgren@coalalife.com

Om Coala Life AB:

Coala Life är ett svenskt medicintekniskt företag inom digital hälsa inriktat på hjärtdiagnostik och digital hälsa. Bolaget har utvecklat och lanserat en mångfaldigt prisbelönad portfölj av digitala medicintekniska lösningar för hjärtat. Produkterna säljs dels direkt mot konsument genom bland annat Lloyds Apotek, och dels direkt mot vården för att möjliggöra smartare, digitala hjärtutredningar. Vi gör det möjligt för alla att följa sitt hjärta.

För mer info, se www.coalalife.com